Comunicarea de marketing cuprinde ansamblul semnalelor emise de către organizaţia ta către publicul ţintă, clienţi, distribuitori, furnizori, puterea publică şi în egală măsură, transmise propriului personal. Implică transmiterea unui mesaj de către organizaţia emiţătoare, prin care aceasta îşi prezintă produsele şi are ca scop influenţarea mentalităţii şi a obiceiurilor de cumpărare a potenţialilor tăi consumatori. Mix-ul de comunicare constituie ansamblul de instrumente specifice procesului de comunicare al organizaţiei a căror combinaţie optimă conduce la realizarea obiectivelor tale.
Cum alegi comunicarea produsului tau? Obiectivele de comunicare ale organizaţiei moderne, creşterea gradului de notorietate al produselor şi al mărcilor, crearea unei imagini organizaţionale puternice, satisfacerea nevoilor consumatorului şi a dorinţelor acestora, constituie nucleul preocupărilor de comunicare ale organizaţiei şi în acelaşi timp ecuaţiile mix-ului de comunicare.
În funcţie de obiectivele majore ale firmei, forţa sa financiară şi segmentul de piaţă căruia i se adresează, organizaţia poate utiliza una sau o combinaţie a elementelor mix-ului de comunicare şi anume:
- publicitatea,
- promovarea vânzărilor,
- relaţiile publice,
- marketingul direct,
- sponsorizarea şi mecenatul,
- forţa de vânzare,
- internetul,
- târgurile şi expoziţiile,
- ambalarea produselor,
- marcarea produselor,
- preţul,
- punctele de vânzare,
- marketingul eveniment.
În elaborarea unui program de publicitate, punctul de plecare îl constituie întotdeauna identificarea pieţei ţintă şi a motivelor de cumpărare ale consumatorului. De ce să cumpere produsul tău și nu pe cel al principalului tău competitor ? Cum comunici acest lucru ? Sunt primele întrebări la care trebuie să ai răspunsuri clare.
Apoi, poți trece la cele cinci decizii fundamentale, cunoscute sub numele de „cei cinci M”:
- care sunt obiectivele publicităţii ? (mission)
- cât de mulţi bani pot fi cheltuiești ? (money)
- ce mesaj trebuie lansat ? (message)
- ce mijloace de comunicare trebuie folosite ? (media)
- cum trebuie evaluate rezultatele ? (measure)
Obiectivele trebuie să rezulte din deciziile tale anterioare legate de piaţa ţintă, poziţionarea pe piaţă şi mixul de marketing. Obiectivele publicităţii pot fi împărţite în funcţie de intenţia acesteia de a informa, de a convinge sau de a reaminti.
Publicitatea informativă este folosită intens, în perioada de pionierat pe piaţă a unei categorii de produse, atunci când obiectivul este de a genera o cerere primară. Astfel, industria asigurărilor din România a trebuit să informeze la început consumatorii cu privire la avantajele oferite şi alternativele existente. Hotel Bicaz Pirates Resort Mamaia a trebuit să informeze publicul țintă privind lansarea în anul 2016 a primului hotel tematic pe litoral românesc.
De asemenea, publictatea informativă este folosită la lansarea unui produs original, într-o categorie deja existentă – Zapp, de exemplu, a neglijat într-o primă fază această regulă, cu rezultate catastrofale (publicul nu a înţeles prin ce se diferenţiază de celelalte servicii de telefonie mobilă).
Publicitatea persuasivă devine importantă în etapa concurenţei, atunci când obiectivul organizaţiei tale este de a atrage o cerere selectivă pentru o anumită marcă. Majoritatea reclamelor aparţin acestei categorii.
Publicitatea de reamintire este foarte importantă în cazul produselor aflate în faza de maturitate. De exemplu reclamele Coca Cola sau McDonalds nu vor să convingă oamenii să cumpere, ci le reamintesc să o facă. Și uneori le dau motivații pentru asta. O formă înrudită cu publicitatea de reamintire este publicitatea de asigurare, prin care poți să-ți convingi clienţii deja fideli că au făcut o alegere bună.
Indiferent de tipul de publicitate folosit, organizaţia ta trebuie să cerceteze modul în care publicul ţintă îşi repartizează timpul dedicat atenţiei. Deficitul de atenţie este principala problemă a comunicării.
Ești mereu în căutarea metodelor prin care poți capta o cotă mai mare din atenţia publicului tău ţintă.
Deficitul de atenţie este atât de pronunţat încât de multe ori costurile de promovare a unui produs depăşesc cu mult costurile de realizare a acestuia. Și clar ai nevoie de o strategie de comunicare coerentă, unitară, personalizată și eficientă.
Tu ce strategie de comunicare aplici ?