Cum a apărut conceptul de mix de marketing
Mixul de marketing este esența strategică a organizației tale. Fără un mix de marketing clar conturat, coerent și fundamentat nu exiști. Încă de la apariţia sa, conceptul de mix de marketing, avea patru componente: produs, preţ, distribuţie şi promovare. Aceste patru elemente determină patru strategii sinergice, strategii ce trebuie să se completeze și să se susţină reciproc. Unii autori includ în mixul de marketing şi “piaţa”, transformând “cei patru P”, în “cei cinci P”: product, place, price, placement, promotion.
De fapt, termenul de “mix de marketing” a devenit cunoscut după publicarea, în 1964, a articolului lui Neil H. Borden, The Concept of the Marketing Mix (Journal of Advertising Research, 4 June, AMA, 1964, p.2-7), în care marketing manager-ul este văzut ca un “amestecător de ingrediente” (mixer of ingredients). În varianta iniţială a lui Borden, mixul de marketing includea 12 elemente :
- product planning (planificarea şi dezvoltarea produsului),
- pricing (politica de preţ),
- branding,
- gestiunea canalelor de distribuţie,
- vânzarea directă,
- advertisingul,
- promoţiile,
- packaging (ambalajul),
- display (expunerea la punctul de vânzare),
- servicing,
- transportul,
- mânuirea efectivă, culegerea de informaţii cu privire la toate acestea şi analiza lor.
Conceptul de marketing mix, introdus în 1964 de Neil Borden şi simplificat de E. Jerome McCarthy, sugerează ideea de dozare şi combinare eficientă, coerentă şi unitară a celor patru variabile importante ce acţionează asupra pieţei, adică “cei patru P ai marketingului”.
Fiecare dintre cele patru variabile prezintă o importanţă deosebită, atât separat, cât şi mai ales în combinaţie cu celelalte trei, interacţiunea dintre ele fiind esenţială pentru eficienţa şi viabilitatea organizaţiei tale.[/vc_column_text][vc_custom_heading text=”Tendințe în completarea mixului de marketing” use_theme_fonts=”yes” el_class=”no_stripe”][vc_column_text css=”.vc_custom_1485846935370{margin-bottom: 20px !important;}”]Asupra formulării tradiţionale a mixului de marketing, „cei patru p”: produs, preţ, plasare (distribuţie) şi promovare, s-a încercat o presiune în sensul completării mixului cu o serie de elemente considerate esenţiale pentru anumite domenii de activitate.
Astfel, dacă organizația ta acționează în unul dintre aceste domenii ar trebui să pui accent și pe:
- Prezentare (ambalaj), considerat al cincilea „p” de către producătorii de parfumuri, deşi apare în analiza produsului.
- Forţa de vânzare, esenţială pentru top managementul din vânzări, aceştia considerând că trebuie introdusă în mix ca element separat deşi până acum era considerată un instrument de promovare, alături de publicitate, promovarea vânzărilor, relaţiile publice şi marketingul direct.
- Personalul, procedurile şi proba fizică, trei elemente considerate esenţiale în servicii. Performanţa unui restaurant depinde de personalul pe care îl are, de procesul prin care are loc servirea şi de aspectul, ambianţa şi caracteristicile fizice prin care probează calitatea.
- Personalizare, de asemenea considerată esenţială ca urmare a tendinţelor actuale de a personaliza totul. Specialiştii în marketing trebuie să aprecieze cât de personalizat să fie produsul, preţul, plasamentul şi promovarea.
- Politica şi relaţiile publice, foarte importante pentru organizaţie de aceea Philip Kotler consideră că aceste elemente ar trebui să completeze mixul de marketing.
Ca o tendință la momentul actual, Robert Lauterborn consideră că organizaţia trebuie să-şi gândească strategia din punctul de vedere al clientului şi astfel, ar trebui să analizeze cei 4C:
- clientul şi valoarea lui, nu produsul
- costurile suportate de client, nu numai preţul
- comoditatea actului de cumpărare şi nu modul de plasare a produsului
- comunicarea nu numai promovarea.
De asemenea, fiecare dintre aceste elemente se află într–o strânsă interdependenţă cu celelalte, iar valorificarea eficientă a fiecărei componente impune o anumită planificare, astfel încât acestea să coopereze flexibil în cadrul mixului de marketing.
Ideea e că mixul de marketing nu este creația lui Philip Kotler (așa cum din nu știu ce motiv cred studenții mei) și nici nu este ceva aleatoriu pentru organizație.
Astăzi ai nevoie de marketing pentru că marketingul înseamnă satisfacerea nevoilor clienților. Și fără clienți nu exiști. Iar mixul de marketing este esența. Și trebuie să fie perfect.
Tu cum îți stabilești mixul de marketing ?