Succesul e himera după care toți alergăm … Succes în afaceri, la locul de muncă, în familie, succesul de a fi iubit și a avea prieteni. E limita maximă pe care poți s-o atingi în ceva ce contează pentru tine. Depinde de tine ce consideri important și cum apreciezi limita maximă. Uneori succesul e totul …
Succesul înseamnă să fii leader ?
Michael Treacy şi Fred Wiersema, în The discipline of market leaders, consideră că o organizaţie va avea succes dacă devine leaderul recunoscut al unuia din următoarele domenii, iar la celelalte două are o poziţie satisfăcătoare:
- lider de piaţă al produsului – cel mai bun produs din categorie
- excelenţa operaţională – cel mai eficient mod de operare
- apropierea de client – răspunde cel mai bine dorinţelor clientului
Succesul însemnă să domini ?
Fred Crawford şi Ryan Matthews (The myth of the excellence: why great companies never try to be the best at everything) folosind cele cinci tipuri posibile de poziţionare: produsul, preţul, uşurinţa accesului, serviciul cu valoare adăugată şi experienţa trăită de client au cercetat un eşantion reprezentativ de organizaţii de succes.
Concluzia este că o organizaţie cu adevărat de succes trebuie să domine în privinţa unuia dintre cele cinci criterii, să aibă o performanţă peste medie pentru un al doilea şi să se menţină la acelaşi nivel cu media pe sector pentru celelalte trei. Probabil dominația are un rol și la locul de muncă, dar clar nu se aplică în iubire …
Succesul e dat de o bună poziționare ?
Al Ries şi Jack Trout sunt responsabili de inventarea sensului cuvântului poziţionare în marketing. Poziţionarea nu se referă la ce faci tu cu un produs. „Poziţionarea se referă la ce faci cu mintea potenţialului client”. Astfel poziţionarea este în primul rând un demers de comunicare. O etapă a marketingului eficient, iar un marketing eficient începe cu cercetarea pieţei. Adică primul pas în poziţionare îl constituie segmentarea pieţei prin identificarea publicului ţintă şi a nevoilor nesatisfăcute a acestora. Prin poziţionare organizaţia comunică publicului ţintă astfel identificat ceea ce îi oferă şi cum îi poate satisface mai bine nevoile decât concurenţa.
O poziţionare de succes este aceea prin care organizaţia identifică modalitatea prin care poate fi unică şi greu de imitat. Firme precum Ikea şi Harley Davidson sunt greu de copiat.
Dar şi lipsa unei poziţionări unice poate fi o variantă de succes dacă organizaţia aplică bine o strategie: Avis, cu celebrul lor slogan „Noi suntem pe locul doi, deci ne străduim mai mult” sau 7 Up cu strategia lor axată pe „băutura ne-cola”.
Al Ries şi Jack Trout sunt responsabili de inventarea sensului cuvântului poziţionare în marketing. Poziţionarea nu se referă la ce faci tu cu un produs. „Poziţionarea se referă la ce faci cu mintea potenţialului client”. Astfel poziţionarea este în primul rând un demers de comunicare. O etapă a marketingului eficient, iar un marketing eficient începe cu cercetarea pieţei. Adică primul pas în poziţionare îl constituie segmentarea pieţei prin identificarea publicului ţintă şi a nevoilor nesatisfăcute a acestora. Prin poziţionare organizaţia comunică publicului ţintă astfel identificat ceea ce îi oferă şi cum îi poate satisface mai bine nevoile decât concurenţa.
O poziţionare de succes este aceea prin care organizaţia identifică modalitatea prin care poate fi unică şi greu de imitat. Firme precum Ikea şi Harley Davidson sunt greu de copiat.
Dar şi lipsa unei poziţionări unice poate fi o variantă de succes dacă organizaţia aplică bine o strategie: Avis, cu celebrul lor slogan „Noi suntem pe locul doi, deci ne străduim mai mult” sau 7 Up cu strategia lor axată pe „băutura ne-cola”.
Succesul înseamnă să ai fani, să fii iubit ?
Soluţia constă în atragerea publicului ţintă, realizarea unei legături umane autentice cu acesta, captarea atenţiei şi a bunăvoinţei lui. Ca într-o relație. Comunicarea spectaculoasă a organizației este un fenomen ce depăşește limitele mijloacelor media și intră în cultura populară ca un clişeu. Generează o amplă publicitate gratuită devenind subiectul unor emisiuni cu mare audienţă, a unor reviste de specialitate și a conturilor de social media și implicit un profit pe măsură.
Dacă la toate acestea se adaugă această comunicare spectaculoasă ce aduce fani organizației atunci clar ai succes.
Un fan e cu tine necondiționat. Te acceptă așa cum ești, te iubește și face ce vrei tu, când vrei tu și cât vrei tu. Ca organizație. Deci clar ai succes !
Dar ca să ai fani trebuie să fii leader, să domini, să ai o bună poziționare și o comunicare pe măsură. Ca să fii înțeles de către publicul țintă. Indiferent cine este acesta.