Comunicarea de marketing
Comunicarea de marketing cuprinde ansamblul semnalelor emise de către organizaţie către publicul ţintă, clienţi, distribuitori, furnizori, puterea publică şi în egală măsură, transmise propriului personal. Implică transmiterea unui mesaj de către organizaţia ta, prin care aceasta îşi prezintă produsele şi are ca scop influenţarea mentalităţii şi a obiceiurilor de cumpărare a potenţialilor consumatori. Un citat celebru și plin de umor scoate în evidență importanța publicității și rolul ei de a informa, a reaminti și a convinge. “A face afaceri fără publicitate este ca și cum i-ai face cu ochiul unei fete pe întuneric. Tu vei ști ceea ce faci, în rest nimeni altcineva nu va afla.” Steuart Henderson Britt. Și asta trebuie să faci în mod profesionist și permanent. Informează, reamintește și convinge. Apelează la specialiști, astfel încât rezultatele să fie cele așteptate.
Evident punctul de plecare îl constituie obiectivele. Obiectivele de comunicare ale organizaţiei tale, creşterea gradului de notorietate al produselor şi al mărcilor, crearea unei imagini organizaţionale puternice, satisfacerea nevoilor consumatorului şi a dorinţelor acestora, trebuie să constituie nucleul preocupărilor tale de comunicare.
Pasul următor, identificarea pieţei ţintă şi a motivelor de cumpărare ale consumatorului.
Apoi, luarea celor cinci decizii fundamentale, cunoscute sub numele de „cei cinci M”:
- care sunt obiectivele publicităţii ? (Mission)
- cât de mulţi bani pot fi cheltuiţi ? (Money)
- ce mesaj trebuie lansat ? (Message)
- ce mijloace de comunicare trebuie folosite ? (Media)
- cum trebuie evaluate rezultatele ? (Measure)
Publicitatea informativă trebuie folosită în perioada de pionierat a unei categorii de produse, atunci când obiectivul tău este de a genera o cerere primară sau de a educa publicul țintă. De asemenea, publicitatea informativă este obligatorie la lansarea unui produs original, într-o categorie deja existentă pentru a informa publicul prin ce se diferenţiază produsul sau serviciul tău de concurență.
Publicitatea de reamintire este foarte importantă în cazul produselor aflate în faza de maturitate, de exemplu reclamele Coca Cola, care nu vor să convingă oamenii să cumpere, ci să le reamintească să o facă. O formă înrudită cu publicitatea de reamintire este publicitatea de asigurare, ce caută să-i convingă pe clienţii deja fideli că au făcut o alegere bună. Și ai grijă la acest subiect sensibil, mai ales dacă ești în domeniul serviciilor.
Indiferent de tipul de publicitate folosit, organizaţia trebuie să cerceteze modul în care publicul ţintă îşi repartizează timpul dedicat atenţiei. Deficitul de atenţie este principala problemă a comunicării. Organizaţiile caută metodele prin care pot capta o cotă mai mare din atenţia publicului ţintă. Și aici intervine creativitatea materialelor publicitare, designul, mesajul și stilul abordat sunt elemente esențiale în captarea atenției publicului țintă și în convingerea acestuia. Aici găsești soluții la rezolvarea acestor probleme.
Procesul creaţiei publicitare trebuie să se bazeze pe ideea că publicitatea este folosită nu pentru a genera plăcere sau pentru a crea o operă artistică, ci pentru a comunica un element important pentru publicul ţintă ce-l determină să cumpere un anumit produs sau serviciu.
Organizaţia trebuie să informeze publicul ţintă despre existenţa produsului şi despre modalităţile prin care acesta îi va satisface nevoile, situaţie ce devine o activitate organizaţională permanentă, obligatorie, nu facultativă!