Comunicarea de marketing
Louis Vuitton este un semn esenţial al statutului social. Brandul reuşeste să combine producţia de masă cu sugestia aspiraţiilor înalte. Este cea mai întălnită marcă de lux de pe glob, cu treisprezece ateliere de producţie, cu un centru logistic internaţional, peste 300 de magazine în 50 de ţări şi aproximativ 10.000 de angajaţi. Cifra de afaceri a brandului o depăşeşte cu mult pe a celor de la Gucci şi e mai mult decât dublă decât cea de la Prada. Preşedintele LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy, corporaţia franceză care deţine Louis Vuitton), Bernard Arnault, este cel mai bogat om din industria modei. Louis Vuitton se află în mod constant deasupra mărcilor MTV, Adidas, Chanel, Pizza Hut, Amazon din statistica anuală a primelor 100 branduri întreprinsă de Intrebrand.
Cum de a ajuns la o asemenea performanţă ? Ce îl diferenţiază de celelalte branduri ale statutului social şi cum de a reuşit să fie cunoscut pe plan mondial ?
În primul rând, este o afacere cu o tradiţie de invidiat, de peste 150 de ani. Cel mai bun mod pentru a genera publicitate este să fii primul. Cu alte cuvinte, trebuie să fii primul brand dintr-o categorie nouă. Chiar dacă va trebui să o inventezi. Louis Vuitton, fiul unui dulgher, a fondat compania în 1854, numele acesteia devenind faimos pentru că producea genţi şi accesorii pentru călătorie.
La vremea respectivă, doar cei mai bogaţi oameni îşi permiteau să meargă în vacanţă. Călătoria era asociată brandului de lux, simbolizând bunăstarea şi libertatea de care se bucură cei din categoria socială a „jet set”- erilor (grup social internaţional exclusivist).
Creează o poveste în jurul brandului tău de care să vorbească toată lumea. Sugerează asocierile astfel încât să fii dorit la cel mai înalt nivel și ideal ar fi de cei cu un nivel ridicat al veniturilor.
În secolul al XIX-lea când turismul era un concept nou, semnificaţia brandului devenise cu atât mai mare. Directorul general al companiei, Yves Carcelle, aprecia că „naşterea produselor Louis Vuitton a marcat începuturile vieţii moderne”. Globalizarea în contextul actual au forţat compania să lărgească gama de produse, devenit un brand al modei pe toate planurile. Cu Marc Jacobs la conducere, un designer rafinat din Statele Unite, afacerea s-a extins şi în domeniul vestimentaţiilor, încălţămintei, ceasurilor şi a bijuteriilor.
Astfel, contrazicând teoria, în loc să erodeze specificul brandului, aşa cum se întâmplă de obicei în cazul extinderilor, transformarea l-a întărit.
Produsele care au faimosul logo al lui Louis Vuitton, numit „Damier”, sunt astăzi râvnite peste tot în lume, de la bulevardele din Paris, străzile Londrei şi ale New Yorkului la pieţele de desfacere din India, China, unde Louis Vuitton este considerată o cultură a luxului şi o deschizătoare de drumuri.
Captează atenția și susținerea celebrităților, iar clienții tăi vor deveni fanii tăi.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1467742962870{margin-bottom: 20px !important;}”]O parte însemnată din acest succes de datorează susţinerii de către celebrităţi. La început, împărăteasa Franței, Eugénie de Montijo, soţia lui Napoleon al III-lea era, probabil cel mai faimos client. Brandul a furnizat produse starurilor de cinema şi din domeniul muzicii, un susţinător celebru al companiei fiind Jennifer Lopez.
Adevăratul secret al succesului este controlul, de la design până la distribuţie organizaţia face totul pe cont propriu, rezultând o calitate garantată şi o marjă de profit de 45%, depăşindu-şi astfel competitorii. Acest control a făcut posibilă şi ultima mişcare a brandului: a reuşit să echilibreze prestigiul cu popularitatea, menţinând conotaţiile unui brand de lux chiar şi în mentalitatea marketingului de masă.
Dacă durata de viaţă a unei mărci pe piaţă este lungă, atunci la un anumit interval de timp trebuie regândită strategia de promovare şi de branding pentru a o reinventa şi a o menţine la nivel înalt.
Marketingul serveşte creării, dezvoltării şi evoluţiei brandului. Iar Louis Vuitton nu face altceva decât marketing.